Webinars voor bedrijfscommunicatie

Webinars voor bedrijfscommunicatie

Presenteer kwartaalcijfers, lanceer een nieuwe productlijn, of deel een interessant interview met de CEO. Webinars zijn daarvoor dé tool bij uitstek. Je bereikt veel personen op verschillende locaties en kan met hen in interactie gaan. Bovendien kan je het webinar opnemen om later opnieuw te bekijken of te laten zien aan wie er niet live bij kon zijn.
Webinar voor interne communicatie
Hoog engagement

Mensen doorworstelen niet graag geschreven communicatie, ze kijken liever naar een video. Onderzoek toont aan dat we van beeldmateriaal 95% onthouden en van een geschreven boodschap slechts 10%. En dat is eigenlijk niet vreemd, want onze hersenen verwerken beeld 60.000 keer sneller dan geschreven tekst. Onze hersenen houden simpelweg meer van beeld dan van tekst.

Een belangrijk voordeel van een webinar ten opzichte van video, is dat een webinar interactief is. De combinatie van video en interactie werkt: kijkers volgen een webinar gemiddeld 47 van de 55 minuten. Maar liefst 60 % geeft antwoord op pollvragen en 32% stelt een vraag via de chat (gemiddelden van Online Seminar in 2018). Kortom, kijkers bekijken niet alleen het grootste deel van het webinar, ze zijn ook geëngageerd.

Bereik alle werknemers

Heeft je organisatie vestigingen op verschillende locaties of in meerdere tijdzones? Een webinar is ideaal om je boodschap eenduidig over te brengen. Live én on-demand. Met de on demand-versie is je verhaal ook beschikbaar voor werknemers die het webinar niet live konden volgen. Je medewerkers kijken niet alleen waar ze willen, maar ook wanneer ze willen én op het device van hun keuze.

Learning & development

Je kan een webinar ook inzetten voor trainingen en bijscholingen. Je bepaalt dan vooraf aan welke criteria deelnemers moeten voldoen om te slagen. Moeten ze bijvoorbeeld een bepaald percentage van de leerstof doornemen of een bepaalde score behalen op een multiple-choice-test? Jij stelt het in en het platform doet de rest. Met de on demand-webinars geef je werknemers de gelegenheid om de training ook op een later tijdstip te volgen.

Webinar voor externe communicatie

Jaar- of kwartaalcijfers presenteren? We zien dat CEO’s steeds vaker webinars inzetten om jaar- of kwartaalcijfers te presenteren. Om de eenvoudige reden dat je in een webinar alle stakeholders van over de hele wereld in één keer bereikt. Niemand hoeft te reizen, wat kostbare tijd bespaart. Ook om nieuwe producten en diensten voor te stellen, worden webinars steeds vaker ingezet, zowel B2B als B2C.

Waardevolle deelnemersdata

Met een webinar bereik je mensen op verschillende locaties die moeilijk samen te brengen zijn op een live presentatie. Maar dat is niet het enige voordeel van een webinar. Via ons webinarplatform kan je het publiek uitnodigen om vragen te stellen of zelf een enquêtevraag stellen. Antwoorden zijn meteen zichtbaar en worden opgeslagen. Ons platform bewaart alle relevante deelnemersdata zoals de interactie in de chat, klikgedrag en de resultaten van enquête-, poll- en toetsvragen. Een schat aan informatie die je inzicht geeft in de noden van je doelgroep. En daar kan je in verdere communicatie of een volgend webinar mee aan de slag.

Meer dan een momentopname

Een bijkomend voordeel van een webinar is dat je het kan opnemen en on demand ter beschikking kan stellen. Zo kan je doelgroep het niet alleen bekijken waar ze willen, maar ook wanneer ze willen. Je bouwt een overzichtelijk archief met webinars op en bereikt meer mensen.




Meer weten?

Onze webinarspecialisten helpen je graag verder.

Neem contact met ons op


Succesverhalen

Hoe we samen ambities waarmaken, hindernissen overkomen en resultaat boeken.


RTL Z

Hoe webinars traditionele tv versterken

Het Juridisch Loket

Slim opleiden via webinars

UMC Utrecht

Webinars als bron van medische info

UWV

Een baan vinden met hulp van webinars