Wanneer kies je voor een hybride event?

Wanneer kies je voor een hybride event?

To hybrid, or not to hybrid

Door de covid19-pandemie zijn hybride events sterk in opkomst. Maar wat zijn ze precies en wanneer kun je ze als bedrijf het best inzetten? Onze business unit manager Marc Zwiers geeft advies.

Wat is een hybride event?

‘Laten we beginnen met de definitie van een hybride event’, zegt Marc. ‘Veel mensen zien een hybride event vooral als een gebeurtenis die een live event combineert met online. Kortweg, er zijn mensen op een bepaalde locatie samen en daarnaast kijken mensen digitaal mee.’ Dit is de meest gangbare vorm, maar volgens Marc is er nóg een optie. ‘Laatst verzorgden wij een event voor Interfood, waarbij de presentatoren bij ons in de studio zaten en een presentator in Zuid-Amerika. Daarnaast keken werknemers van over de hele wereld mee en die werden óók in beeld gebracht op schermen in het decor. Bij gebrek aan “live” werd er op deze manier zo veel mogelijk een “wij-gevoel” gecreëerd.’

De toekomst van hybride

Hoe je ‘hybride’ ook definieert, zeker is wel dat we in de toekomst veel meer hybride events gaan meemaken. ‘De pandemie heeft ze natuurlijk in een stroomversnelling gebracht. Ik raad bedrijven aan om fysieke evenementen niet volledig overboord te gooien wanneer het straks weer mag. Het is gewoonweg waardevol om elkaar in de ogen te kijken. Ook zie je dat de tools voor breakout sessions, waarbij je afzonderlijk met een klein groepje of een-op-een spreekt, nog in de kinderschoenen staan. Die sociale aspecten mis je digitaal.’

Wisselwerking tussen on- en offline

Tegelijkertijd zijn de voordelen van hybride er volop: de kosten zijn lager, het scheelt reistijd en het is veel groener. Een ander, vaak onverwacht, voordeel is dat het publiek digitaal veel sneller z’n hand opsteekt in een online sessie dan in een zaal. Jij krijgt daardoor vanuit de digitale omgeving veel interactie, wat ook weer effect heeft op het publiek in de fysieke locatie. Dit zorgt voor een sterke wisselwerking tussen de on- en offline wereld.

Livestream-opties

Marc vermoedt dat we daarom toegaan naar een ratio van één op vier voor interne events van bedrijven. ‘Bij een kwart van de evenementen is verplicht iedereen aanwezig; de andere drie zijn hybride varianten, waarbij de keuze vrij is of afhankelijk van de situatie of je er fysiek bij bent. Bij congressen en dergelijke evenementen zal er steeds vaker een livestream-optie zijn, waarbij deelnemers kunnen kiezen of ze fysiek aanwezig zijn of digitaal meekijken. Rotterdam Ahoy, waarmee we onlangs een samenwerking zijn aangegaan, is een goed voorbeeld van een locatie die zich hiervoor leent.’

Bijzondere evenementen

Marc waarschuwt bedrijven wel dat er veel voorbereidingen komen kijken bij een hybride event. ‘Wij ontzorgen bedrijven erbij, maar uiteindelijk organiseer je eigenlijk twee events. Je moet het niet onderschatten.’ Het levert dan ook veel op, aldus Marc. ‘De mogelijkheden van hybride leiden tot bijzondere events. Het Prinsjesdagontbijt was fantastisch, met live publiek op vier locaties en 700 ondernemers die op afstand meekeken. Of de hybride dag van ondernemer Martijn van Rheenen, die tegen alle adviezen in een event hield van maar liefst 6 uur én het publiek - op locatie en digitaal - al die uren wist te boeien. Dat is gaaf.’

 


 
 





Wil je meer weten?

 

Neem contact met ons op

Marc Zwiers
020-8457405
marc@onlineseminar.nl

Vorig artikel Hoe de pandemie invloed heeft op marketing voor Health Care Professionals
Volgend artikel Een succesvolle online start-up competitie: van regionaal naar internationaal

Theme picker

Succesverhalen

Hoe we samen ambities waarmaken, hindernissen overkomen en resultaat boeken.


RTL Z

Hoe webinars traditionele tv versterken

Het Juridisch Loket

Slim opleiden via webinars

UMC Utrecht

Webinars als bron van medische info

UWV

Een baan vinden met hulp van webinars

Virtual Events


Meer informatie

Investor Relations Broadcasts


Meer informatie