Wil je zelf een webinar organiseren? Met deze 5 simpele maar doeltreffende handvatten tover je jouw selfservice-webinar elke keer weer om tot succesverhaal.
1. Begin met een sterk concept
Het geheim van een goed idee is dat het simpel is en interessant voor je doelgroep. Weet dus wat er binnen je doelgroep leeft en doe desnoods veldonderzoek. Bijvoorbeeld voor een financiële instelling: “De toekomst van bitcoin: crash of hosanna?” Wanneer je een concept hebt, is het goed om dit te toetsen bij verschillende collega’s en hen ook te vragen om input.
2. Zorg dat je techniek werkt
Niets is vervelender dan wanneer de techniek het op het moment suprême laat afweten. Zorg dus dat je niet voor verrassingen komt te staan: je hebt een geschikte studio en een technisch team ter beschikking, en natuurlijk ook vakbekwame presentatoren. Hiervoor verzorgen wij speciale sprekerstrainingen.
3. Een goede voorbereiding is het halve werk
Begin nooit onvoorbereid aan een webinar. Zie het als een televisie-uitzending: die is met veel zorg en aandacht voorbereid. Nodig tijdig interessante sprekers of experts uit. Laat ook een professionele presentator en moderator(en) aansluiten. Die kunnen de uitzending in goede banen leiden.
4. Bereik je doelgroep
Je wilt zo veel mogelijk mensen binnen je doelgroep ervan overtuigen om het webinar te bekijken. Zorg ervoor dat het webinar tijdig, regelmatig en via de juiste kanalen bij hen onder de aandacht wordt gebracht.
5. Connect, ook na de uitzending!
Het is zonde om het bij alleen het webinar te laten. Verzamel e-mailadressen en vraag de doelgroep in welke onderwerpen ze nog meer interesse hebben. Start eventueel een webpagina over het betreffende onderwerp, zodat bezoekers ook na de uitzending meer informatie kunnen vinden. Op die manier kun je het onderwerp verder verdiepen en je kijkers langer betrekken.