Webinars als interactief opleidingsmiddel

KPMG


Hoe breng je je kennis goed over op je medewerkers en meet je dat de informatie is blijven hangen? Het is een vraag waar veel financiële instellingen mee worstelen. KPMG koos voor webinars.

Online Seminar faciliteert als exclusieve partner de webinars voor KPMG. KPMG zendt ongeveer 14 opleidingswebinars per jaar uit. De webinars gaan over diverse activiteiten die op de adviseurs van KPMG gericht zijn. De adviseurs zitten verspreid door het hele land bij verschillende organisaties en dienen allemaal geïnformeerd te worden over ontwikkelingen, wetswijzigingen enzovoorts.

Waarom webinars?

Voorheen organiseerde KPMG veel fysieke events, maar dit is uiteindelijk een redelijk dure en inefficiënte manier. Het blijft een grote uitdaging om alle medewerkers op hetzelfde moment in dezelfde ruimte te krijgen. Daarnaast kan de gedeelde informatie niet gecommuniceerd worden met de medewerkers die er niet bij konden zijn. Bijkomend nadeel is dat je op een event nooit alle medewerkers te spreken krijgt.

KPMG zag webinars als oplossing. Tijdens het webinar kunnen de deelnemers vragen stellen die live worden behandeld tijdens de uitzending. Daarnaast wordt tijdens het webinar meerdere malen om de mening van de medewerkers gevraagd door middel van de pollfunctionaliteit.

Na het webinar maakt KPMG ook gebruik van de enquête. Door middel van deze functionaliteit optimaliseren zij de onderwerpen en zorgen ze dat de juiste informatie terecht komt bij de adviseurs. Op deze manier heeft de adviseur ook invloed op de informatie die wordt gedeeld.

Automatische toetsing, live en achteraf

Na afloop van het webinar krijgt de adviseur een toets aangeboden met verschillende vragen over het behandelde onderwerp. Afhankelijk van de eisen en resultaten is de adviseur geslaagd voor het onderdeel en wordt er een certificaat toegestuurd. Door middel van een integratie met het LMS van KPMG en de accrediterende partijen (NBA) worden de behaalde PE-punten automatisch verwerkt (optioneel).

Na het webinar wordt er een terugkijklink gegenereerd waarmee alle adviseurs, die niet bij het live webinar aanwezig konden zijn, kunnen terugkijken. Alle interactiemogelijkheden en certificering blijven van kracht tijdens dit ondemand webinar. Hiermee vergroot KPMG significant het bereik.

Hoe pakt KPMG het aan?

KPMG heeft gekozen voor onze fullservice-oplossing. Met deze oplossing worden zij volledig ontzorgd door onze professionele projectmanagers en hoeven zij zich uitsluitend bezig te houden met de inhoud van het webinar.

Voorafgaand aan het webinar plannen wij een draaiboekbespreking om de flow te optimaliseren. De opnames vinden plaats in onze professionele studio in Amsterdam waarbij zij ondersteund worden door het technische team, en na afloop van het webinar vindt er een evaluatie plaats.

Op de lange termijn wenst KPMG een studio in-house te maken waarbij Online Seminar volledig kan begeleiden en adviseren met onze professionele studiotechnicus.

Alle gewenste functionaliteiten binnen één platform, waardevolle expertise en begeleiding waren onder andere de punten waarom KPMG voor Online Seminar heeft gekozen als nieuwe leverancier voor de webinars. Daarnaast worden alle deelnemersactiviteiten geregistreerd en is het grootste gedeelte van het Online Seminar platform geautomatiseerd in tegenstelling tot de eerdere leverancier.


De feiten

  • Full-servicepakket: studio, powerpointpresentaties en nazorg
  • Automatische PE-accreditatie
  • Circa 14 opleidingswebinars per jaar
  • Succesverhalen

    Hoe we samen ambities waarmaken, hindernissen overkomen en resultaat boeken.


    RTL Z

    Hoe webinars traditionele tv versterken

    Het Juridisch Loket

    Slim opleiden via webinars

    UMC Utrecht

    Webinars als bron van medische info

    BNP Paribas

    Hoe financiële kennis delen leuk kan zijn